anin

Alla inlägg under mars 2011

Av Angelica - 29 mars 2011 20:50

Sitter i soffan med snor i hela huvudet.

Har problem med andningen och får dra i mig Bricanyl hela tiden.


Samtidigt som jag skriver här sitter jag och bläddrar och glor i papprena vi fick från PRIMA när utredningen blev klar.

Länktips och literaturtips

Hjälpmedelstips


Jag vet vad jag behöver för att det ska bli lättare och tydligare för Tobias, men jag måste nog fixa lite hjälp för att det ska bli bra och inte för mycket eller för lite...


http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/index.html


http://www.habilitering.nu/gn/opencms/web/HAB/


http://www.habilitering.nu/gn/opencms/web/HAB/_Subwebbar/aspergercenter/


mm... det finns huuuuuuuuuur mycket som helst....

Av Angelica - 28 mars 2011 20:29

Vad har hänt idag?


klockan ringer

väcker Tobias

går ner med Tobias

fixar frukost till Tobias

plockar fram kläder till Tobias

packar ryggsäcken

skriver meddelande till fröken

letar mössa

säga hejdå till Tobias

koka kaffe

slå på datorn

googla på allt om Tobias diagnos

facebook:a

betala räkningar

prata i telefon

gå över till grannen

hämta några papper

gå hem igen

fixa håret

klä på mig

gå till bussen

åka till jobbet

jobba

gå till bussen

åka hem

gå förbi ica

handla

gå hem

laga middag

äta

sätta på kaffe

sätta mig i soffan

blundar en stund

ber Tobias klä av sig

står i gång datorn

ber Tobias ta medicin

ber Tobias klä av sig igen

tittar på Tobias onda knä

följer med Tobias upp på rummet

bäddar om Tobias

går ner

börjar skriva i bloggen

hoppas att Tobias ska somna själv

tar kaffekoppen

går upp igen

väntar på att Tobias ska somna

går ner igen

sätter mig i soffan

lägger fötterna på bordet

andas ut

njuter


Undrar vart man kan ska vända sig om man vill beställa fler timmar på ett dygn...


Nu ska jag titta på tv en stund och sen blir det god natt.

Av Angelica - 27 mars 2011 22:41

I dag har det hänt ganska mycket: Vi har ätit våfflor, Tobias har varit med grannpojken, jag har sett på film, jag har tvättat kläder, jag har handlat och jag har klippt håret på gubben, Tobias och en kompis.

Det hade kunnat hända med om Tobias hade fått bestämma för han upptäckte att han hade några br-märken att klistra in i sitt häfte och då blev det fullt. Då måste man ju åka iväg till BR med en gång och köpa något för dom 50 kronor det blir när man fullt ett häfte.


Nu ska jag försöka att ta mig i kragen och gå och lägga mig, men det är tidigt ju.

Varför ska vi behöva ställa om klockan för.... det blir ju bara fel på allt ju,

Tobias somnar försent enligt ny tid, men lagomt enligt gammal tid det gör ju så att man blir helt snurrig.



Pöss å kram å nyp i gumpen det var väl allt jag hade att bjuda på idag

Av Angelica - 26 mars 2011 19:43

I dag har jag varit iväg med Min kära vän/granne/släkt och shoppat... eller shoppat och shoppat vi har kollat mest.


Hon blev med canvas och jag blev med stövlar.

Sen blev det mat för resten av pengarna som vanligt, men det skulle sitta fint med en ny garderob nu när jag har gått upp i vikt sen jag slutade röka.


I ett annat liv kanske när man är smal och slank... och att man inte behöver kliva upp en timme tidigare för att hinna stoppa ner magen på ett snyggt sätt i brallorna och rulla i hop brösten så att det känns bra i bh´n...


Nu är det dags att sätta på kaffe så att det är klart när Körslaget börjar.

Av Angelica - 25 mars 2011 09:59

I onsdags fick vi svar på Tobias utredning och det visade sig att han har diagnosen Autismliknande tillstånd.


Frågorna är många...

Jag har aldrig hört om den diagnosen, vad innebär allt detta nu?

Hur kommer det att se ut nu?

Vad ska jag göra nu?

Hur ska jag göra?


Det känns lite konstigt nu när jag har fått allt på papper.


Jag vet att det är nu allt börjar och jag vet att jag inte kommer att behöva kämpa för att han ska få den hjälpen han behöver.


Autismliknande tillstånd

Diagnosen betyder att personen inte uppfyller alla kriterier för autism eller Asperger syndrom men ändå har allvarliga svårigheter av samma slag.


Av Angelica - 22 mars 2011 19:15

I dag har det varit en såndär halv tråkig dag.

3 timmar möte på förmiddagen, vilket jag tycker är tråkigt. Det är så mycket roligare att vara på gården och umgås med ungdomarna.


I dag gick jag in till bilojardrummet och städa upp efter att vi målat om, lagomt roade...

Efter en stund kommer 2 ungdomar och frågar om de får hjälpa till, och jag svarar ja men tänker för mig själv hur kan det komma sig att de vill hjälpa till att städa för det finns inget tråkigare än det.


Men om man får städa tillsammans med en som ser ut så här

  så kan det inte bli tråkigt...

 det blev mycket skratt.

Jag är så otroligt glad över att dessa 2 som var och städade med mig idag gjorde att det blev roligt att städa, tänk om det kunde vara lika roligt att städa hemma också.


I morgon ska jag och Danne på PRIMA och nu får vi väl det slutgiltiga resultatet av utredningen, eller "dommen" som jag kallar det. (inget negativt)

Av Angelica - 20 mars 2011 22:01

 

Nu är det vår.


Igår var jag ute och vallade min kära granne och hon vallade mig.


Vi var ute och gick i 2 timmar och njöt av det härliga vädret, lite bättre än när jag och Tobias var på promenad i fredags. ;-)


Svärmor har varit här på besök i helgen och innan hon åkte sa hon att hon kommer snart igen för här händer det någonting iallafall.

Tobias har varit på bra humör hela helgen när han har fått träffat både farmor och hunden.


Synd bara att jag fick ett dåligt slut på en bra helg...


Av Angelica - 18 mars 2011 21:17

Idag var det dags att besöka allergiläkaren med Tobias, han fick 3 nya mediciner som jag så fint får betala 1000 kronor för... när jag fick min astma och allergi var min medicin gratis till en viss ålder, men inte nu inte. *gnäll,gnäll*


Efter läkarbesök och lunch på Mc Donalds åkte vi hem och pälsade på oss mer kläder för att gå på en lång promenad.


Historien om promenaden började redan i onsdags när han var med mig till jobbet och ville gå hem i stället för att ta bussen.

Efter en stunds tjafsande kom vi oss till bussen, och kom överens om att vi skulle gå när vi var lediga nästa gång.


Så till dagens promenad.

Klockan 14 gick vi hem ifrån och när vi knapt hunnit en km så började det snöa, så jag frågade om vi skulle vända hemmåt igen.

Tobias sa nej så vi fortsatte, efter en timme och fem minuter var vi framme på mitt jobb och då hade jag en trött gosse vid min sida.


 Här plockas det istappar


  Så blev buketten


 En sista vilopaus innan vi var framme


Efter en stund så gick vi till bussen för att åka hem igen.

Väl hemma så frågade jag Tobias om vi skulle gå till jobbet någon fler gång och då fick jag till svar att han "aaaaaaaldrig skulle gå till mitt jobb någon fler gång"


Efter att vi ätit middag så hoppade Tobias ner i badet och efter det låg han i soffan och tittade på film.


Han gnälldeöver att han hade ont i knäna och benen så jag tog upp telefonen och ringde till grannen för att kolla om hon hade någon alvedon hemma som han kunde få mot värken, men medans jag pratade med henne så somnade han.


Nu ligger min lilla tröttmössa här på soffan brevid mig och sover som en stock.


Tänk vad söta alla barn är när de sover.


Jag måste avsuta dagens inlägg med att visa hur Tobias såg ut här om dagen när han hjälpte mig med matlagningen.

   

Jag kanske ska förklara varför också :-)   .... jag skar lök

Ovido - Quiz & Flashcards